torsdag den 7. maj 2015

Et stykke historie fra Stændertorvet i Roskilde i egen have




I Roskilde er man i gang med at renovere Stændertorvet,
som i næsten 1000 år har været samlingspunkt og mødested 
for mennesker fra nær og fjern.

Stændertorvet har en central placering i byen 
og forbinder Domkirkepladsen med Rådhustorvet.

Det store blomsterbed langs Palæmuren med dens mere end 40 blomstersorter
er efterhånden ved at blive godt skjult bag gravemaskiner og grusbunker, 
og man skal snart i gang med at anlægge nyt fortov og nye bede.

I den anledning valgte kommunen at dele buketter og poser 
med løg fra Palæmurens blomster ud til Roskildes borgere. 

Midtbyens gartnere og dygtige blomsterbindere 
stod klar til at grave løg op og binde buketter, 
som blev uddelt til alle interesserede. 

Det blev et stort tilløbsstykke,
da mange
 - inklusiv moi - 
jo gerne ville have et stykke af Roskilde i egen have.

Vejret var smukt,
så det var en ren fornøjelse at stå i kø,
også selvom jeg stod i kø i over en time :-)




Denne fine buket kom jeg hjem med.



Og en hel pose fyldt med diverse løgblomster.
Nogle kender jeg ikke engang navnene på,
så der må googles :-)




Et view ud over Folkeparken lige over for Roskilde Bibliotek,
som bliver anvendt meget af byens borgere til såvel picnic, afholdelse af løb, 
og det er også stedet, hvor unge mødes i lighed med den nærliggende Roskilde bypark.




Laaaaang kø ved Stændertorvet i Roskilde.




Køen går helt hen forbi bronzestatuen med Roar og Helge,
som står foran det gule Palæ,
og med Roskilde Domkirke i baggrunden.
Statuen blev rejst den 2. december 1939,
og fik i første omgang en noget blandet modtagelse pga. deres nøgenhed,
men sidenhen har Roskilde borgere taget statuen til sig :-)




Til højre i billedet kan man se Roskilde Domkirke.




Så nærmer vi os endelig,
og vi er MEGET spændte :-)




Masser af nye blomster til haven.
Bliver spændende at følge dem.




Her er bl.a. tulipaner, påskeliljer, Dorothea lilje,
og så nogle jeg ikke helt kender navnene på :-)


 




Tænk, så kan jeg sige,
at jeg har et stykke af Roskilde i min egen have :-)

Det er da ikke så tosset :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar